Żaden wieloletni program inwestycyjny na kolei nie zostanie porzucony – zapewnia nowe kierownictwo Ministerstwa Infrastruktury. Resort obiecuje zmiany w podejściu do planowania i realizacji inwestycji, zwiększające ich efektywność. Niezagrożone są też inwestycje w linie dużych prędkości w kierunku granicy niemieckiej i czeskiej – zapowiada Ministerstwo Infrastruktury.
Jak pisaliśmy niedawno, w odpowiedzi na interpelację poselską resort opublikował listę swoich priorytetów na najbliższe lata w poszczególnych gałęziach transportu. W zakresie kolejnictwa pierwsze miejsce zajmuje poprawa jakości przewozów. Oprócz wzrostu prędkości maksymalnych ma przyczyniać się do niej także zwiększenie przepustowości poszczególnych szlaków i stacji, do którego – zdaniem obecnego kierownictwa resortu –
w poprzednich kadencjach przywiązywano zbyt małą wagę.
Inne zmiany na lepsze mają – według deklaracji MI – dotyczyć efektywności prowadzonych inwestycji. Ważnym krokiem naprzód ma też być opracowanie Krajowego Planu Wdrażania TSI dla podsystemu „Sterowanie” w zakresie
wdrażania systemu ERTMS.
Ministerstwo zamierza też podnieść poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Zapowiedziano rozporządzenia w sprawie warunków technicznych dla budowli kolejowych i ich usytuowania, dla skrzyżowań linii kolejowych i bocznic z drogami oraz w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji.
Programy wieloletnie – Krajowy Program Kolejowy, Kolej Plus, program przystankowy do 2025 i utrzymaniowy do 2028 r. – mają być kontynuowane. Ministerstwo zadeklarowało coroczne przyznawanie środków niezbędnych do ich realizacji.
Z kontynuacją będziemy mieli do czynienia także w zakresie współpracy międzynarodowej. Resort zapowiada dalsze prace nad połączeniami z europejską siecią kolei dużych prędkości w Niemczech (poprzez przedłużenie linii KDP „Y” z Poznania) i w Czechach (poprzez
nową linię Katowice – Ostrawa, wchodzącą w skład „komponentu kolejowego” CPK). Wspólnie z Niemcami ma także zostać zmodernizowany i zelektryfikowany ciąg
Szczecin – Berlin. W odpowiedzi na interpelację wspomniano także o elektryfikacji transgranicznej linii przez Zgorzelec i Görlitz. Dalszą modernizację CMK (z dostosowaniem do prędkości szlakowej 250 km/h) określono jako element
inicjatywy KDP V4, zmierzający do połączenia siecią szybkich kolei stolic państw Grupy Wyszehradzkiej – Polski, Czech, Słowacji oraz Węgier. Nowy rząd ma też konsekwentnie realizować projekt
Rail Baltica.
Szczególne miejsce – wobec wojny toczącej się za wschodnią granicą Polski – będzie zajmowała współpraca ze stroną ukraińską. Do jej najważniejszych elementów będzie należało wspieranie
rozwoju infrastruktury kolejowej na granicy. Temat wsparcia dla walczącej z rosyjską agresją Ukrainy został też szeroko poruszony w innych częściach omawianego dokumentu.
MI deklaruje działania podnoszące konkurencyjność transportu intermodalnego – mają one polegać na wykonywaniu postanowień „Kierunków Rozwoju Transportu Intermodalnego do 2030 r. z perspektywą do 2040 r.”. Zapowiedziano prace legislacyjnych w sprawie „udzielania pomocy publicznej w zakresie wyposażenia pojazdów kolejowych oraz transportu intermodalnego”. Realizacja programów własnych spółek kolejowych w zakresie infrastruktury dworcowej i taboru kolejowego ma być wspierana i monitorowana. Osobno wymieniono wśród priorytetów wspieranie działań inwestycyjnych w zakresie infrastruktury, taboru, bezpieczeństwa oraz transportu intermodalnego z wykorzystaniem środków dostępnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy.